Porota


Blanka Juheňáková /SVK/

Je absolventkou bratislavské konzervatoře a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v odborech klavír a dirigování sboru. V současnosti pedagogicky působí na VŠMU v Bratislavě jako docentka dirigování sboru. V letech 1991-2001 působila jako sbormistryně Slovenského filharmonického sboru, s kterým nastudovala např. Schönbergův Jakubův žebřík, Adamsovo Harmónium, koncertní uvedení oper - Kovář Wieland J. L. Belly, Aida G. Verdiho, Turandot G. Pucciniho, scénické uvedení Bizetovy Carmen, Verdiho Maškarního plesu a Offenbachových Hoffmanových povídek ve francouzském Lille. Participovala na inscenaci Musorgského Borise Godunova na festivalu v Salcburku a Japonsku s Claudiem Abbadem a připravila SFZ na uvedení Wagnerova opery Rienzi se Zubinem Mehtou ve Vídeňské státní opeře. V roce 1999 nastudovala La Transfiguration de Notre Seigneur Jésus Christ Oliviera Messiaena ve spolupráci s Kolínským rozhlasovým symfonickým orchestrem a dirigentem E. Klokem v Německu. Je pravidelnou členkou a předsedkyní odborných porot na sborových festivalech a soutěžích doma a v zahraničí. Spolupracovala jako komorní hráčka s vynikajícími zpěváky na prestižních mezinárodních soutěžích a festivalech.  Od ledna 2005 zastává post hlavní sbormistryně Slovenského filharmonického sboru. V dubnu 2005 s velkým úspěchem debutovala v pražském Rudolfinu s Pražským filharmonickým sborem a se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu v uvedení Verdiho Rekviem. V říjnu 2005 jí Hudební fond udělil cenu Frica Kafendy za vynikající interpretační výkony doma i v zahraničí. Koncem listopadu 2005 dirigovala s velkým úspěchem Slovenský filharmonický sbor na koncertu v pařížské Invalidovně v díle Gioachina Rossiniho Petite messe solenelle. V roce 2006 se poprvé představila jako hostující sbormistryně v Opeře SND v Bratislavě v nastudování oper Turandot (Puccini), Komedianti (Leoncavallo) a Sedlák kavalír (Mascagni), dále zde nastudovala Gounodova Fausta a Markétku. V roce 2007 připravila sbor Opery SND na uvedení Verdiho Rekviem a v Praze připravila s Pražským filharmonickým sborem uvedení Stravinského Žalmové symfonie s Českou filharmonií a Ondrejem Lenárdem. K významným projektům roku 2007 patřilo také uvedení Borise Godunova ve Vídeňské státní opeře pod taktovkou Daniele Gattiho a Sebastiana Weigla. V roce 2008 připravila mužskou část SFZ na uvedení neznámého díla Richarda Wagnera Das Liebesmahl der Apostel ve španělském Valladolidu pod vedením Marca Minkowského, dirigovala Rachmaninovy Nešpory op. 37 na a capella koncertu SFZ, spolupracovala s Alainem Lombardem na festivalu v Luganu v Beethovenově Symfonii č. 9 d moll, Bertrandem de Billym ve vídeňském Konzerthausu na koncertním uvedení Verdiho opery I due Foscari. Ve spolupráci s Operním festivalem v St. Margarethen připravila SFZ na uvedení originální verze Verdiho opery La traviata. V roce 2009 se pod jejím vedením představil SFZ na významných zahraničních projektech jako  Musorgského Boris Godunov ve Vídeňské státní opeře, uvedení Schönbergových Písní z Gurre s Esa Pekka Salonenem v Madridu, Berliozova Faustova prokletí s Bertrandem de Billym a Mahlerovy Symfonie č. 8 s Pierrem Boulezem ve Vídni, Wagnerova Lohengrina v rakouském Welsu a Tannhäusera v Las Palmas. Z posledního období od roku 2011 dirigovala SFZ na Budapest Spring Festival se sborovými díly Ference Liszta a Zdeňka Lukáše, připravila koncerty SFZ s Berlínskými filharmoniky, kde byla uvedena díla Igora Stravinského a dvě scény z Borise Godunova pod taktovkou Petra Eötvöse, v rámci letních účinkovaní připomeňme otevírací koncert festivalu Carinthischer Sommer ve Villachu, kde pod taktovkou Christopha Campestriniho zazněla v premiéře Německá moteta op. 62 Richarda Strausse a 2. symfonie Gustava Mahlera a hostování v inscenaci opery Peter Grimes Benjamina Brittena v Teatro Pérez Galdós v Las Palmas de Gran Canaria s Pedrem Halffterom. Uvedla s mimořádným ohlasem Celonoční bdění op. 37 /Nešpory/ Sergeje Rachmaninova v Bratislave, Nitře, Paříži, Palermu, Brně, Olomouci a toho roku na Pražském jaru. V sezoně 2012/2013 se s SFZ podílela na uvedení Dvořákova Rekviem s Orchestre National de Lyon  s dirigentem Tomášem Netopilem. V rámci turné se představila i dirigentsky na samostatném sborovém koncertu se skladbami S. Rachmaninova, F. Poulenca a Z. Lukáša. Významnou je spolupráce s Theater an der Wien, kde SFZ účinkoval v inscenaci opery Malíř Mathis Paula Hindemitha s Vídeňskými symfoniky pod vedením Bertranda de Billyho. V červenci 2012 byla jmenována profesorkou.

 

Paolo Gatto /ITA/

Italský dirigent. Po studiích klavírní hry na konzervatoři v italské Piacenze a dirigování na Vídeňské hudební akademii u Karla Österreichera začal vlastní profesionální dráhu dirigenta. Po počáteční spolupráci především s italskými orchestry hostoval ve většině evropských zemí. V letech 1993–98 byl šéfdirigentem opery divadla Carlo Coccia v Novaře i šéfdirigentem stejnojmenného orchestru. Od roku 1993 spolupracuje s předními českými operními domy i orchestry. Od roku 2010 působil jako šéfdirigent ve Státním divadle v Košicích a v témže roce převzal post uměleckého ředitele. Zároveň byl hostujícím dirigentem v opeře SND v Bratislavě. Spolupracoval s rozhlasem a televizí v Itálii, Francii, Bulharsku a České republice. Je zakladatelem mezinárodního komorního festivalu „Notes d’Argonne“ a uměleckým ředitelem mezinárodního hudebního festivalu „Les Rencontres de Louvergny“ ve Francii. Pro své bohaté zkušenosti operního dirigenta je často vyhledáván. k interpretačním i pěveckým konzultacím. V Itálii, Rusku i v České republice natočil řadu CD. 

 

Josef Surovík /CZE/

Je zakládajícím sbormistrem pěveckého sboru Cantica laetitia, současně řídí i další pěvecká tělesa (celorepublikový sbor Moraviachor a Sonet Vsetín a Českeho sbormistrovského sboru). Odborná vzdělání získal na Církevní konzervatoři v Kroměříži. V letech 1998 - 2004 působil jako sbormistr při Filharmonii Bohuslava Martinů Zlín. V roce 1998 založil dětský pěvecký sbor Cantica Zlín, z jehož absolventů se v roce 2004 utvořilo pěvecké těleso Cantica laetitia. Se svými sbory získává přední ocenění v domácích i mezinárodních soutěžích. Je lektorem sbormistrovských kurzů a  porotcem národních i mezinárodních sborových soutěžích. Aktivně se účastnil kurzů AMU Praha (varhanní – Martin Sander, Susan Landale; sbormistrovské – Helmut Frank), sbormistrovských stážích Hochschule der musik Dresden se zaměřením na interpretaci kantát Johanna Sebastiana Bacha (Helmut Riling) a dirigování vokálně instrumentálních děl zaměřených na vrcholný romantismus (Prof. Helmuth Rademann). Za dobu svého působení získal Cenu Unie pěveckých sborů – sbormistr – junior (2009), Cenu za příkladnou práci s mládežnickým sborem na FSU Jihlava (2012), Ocenění primátora města Zlína (2014) a Cenu Ferdinanda Vacha (2019). Jedním z jeho projektů byla Dětská opera Zlín (2011 - 2016), se kterou provedl např. operu B. Brittena Malý kominíček nebo Broučky Václava Trojana. Je členem odborných rad Nipos-Artama, spolupracuje také jako dirigent s Městským divadlem Zlín a orchestrem Collegium musicum.

 

Jan Grossman

 tajemník poroty

Partneři



DALŠÍ PARTNEŘI

Informace o soutěži:
+420 799 511 303, +420 597 723 013, office@stonavskabarborka.cz
© 2018 - 2023 Stonavská Barborka, z.s. | Mapa webu